WZOROWE PRZYGOTOWANIE DO SZKOŁY
Absolwenci Przedszkola Promyczek to dzieci otwarte, twórcze, komunikatywne, bardzo dobrze przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji. Znając siebie i swoje możliwości, akceptują odrębność innych, potrafią odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązują problemy, dążą do osiągnięcia sukcesu i radzą sobie z porażkami. Przedszkole Promyczek realizując zadania związane z edukacją dzieci zmierza do przygotowania, każdego przedszkolaka do pełnienia nowej roli – roli ucznia. Kierując się dobrem dziecka i zadowoleniem jego rodziny, wysoką jakością świadczonych usług, w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, Nasze przedszkole opracowało sylwetkę absolwenta, czyli jakie umiejętności, wiadomości, cechy posiada dziecko kończące edukację na poziomie przedszkolnym.
SYLWETKA ABSOLWENTA PROMYCZKOWEGO PRZEDSZKOLA:
Edukacja emocjonalna i społeczna, dziecko potrafi:
- W sposób racjonalny i adekwatny do wieku radzi sobie w sytuacjach nowych i trudnych, w tym także łagodnie znosi niepowodzenia i porażki.
- Otwarcie informuje o swoich potrzebach.
- Rozpoznaje i nazywa uczucia, wyraża je w formie werbalnej i niewerbalnej.
- Świadomie podejmuje działania wywołujące reakcje akceptowane społecznie.
- Jest świadome własnej roli społecznej, więzi rodzinnej oraz tradycji.
- Świadomie przestrzega obowiązujących reguł i zasad współżycia w grupie, próbuje przewidzieć skutki swojego zachowania.
- Używa form grzecznościowych.
- Samodzielnie nawiązuje kontakty z rówieśnikami.
- Współdziała w grupie rówieśniczej.
- Chętnie i aktywnie uczestniczy w zabawach i działaniach rozwijających zdolności artystyczne i twórcze.
Edukacja zdrowotna, dziecko potrafi:
- Wykazuje się aktywnością i sprawnością ruchową.
- Ma wyrobione nawyki przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
- Ma świadomość i odpowiedzialność za swój stan zdrowia.
- Dba o higienę osobistą i swoje otoczenie.
- Orientuje się w bezpiecznym poruszaniu po drogach i korzystaniu ze środków transport miejskiego.
- Dostrzega i szanuje wartości uznawane społecznie: prawda, dobro, piękno.
- Kulturalnie zachowuje się na uroczystościach – koncercie, festynie, w teatrze, w kinie.
Edukacja polonistyczna i językowa, dziecko potrafi:
- Posiada bogaty zasób słownictwa.
- Przekazuje swoje doświadczenia, wrażenia, potrzeby w sposób komunikatywny.Poprawnie i komunikatywnie wypowiada się w różnych sytuacjach z zachowaniem poprawności gramatycznej i ortofonicznej: wyraża życzenia, pytania, własne sądy i oceny.Posiada zdolność rozumowania dedukcyjnego i indukcyjnego w obszarze dostrzegania i rozwiązywania problemów twórczych.
- Prawidłowo posługuje się narzędziami pisarskimi i plastycznymi.
- Kreśli w miarę płynne i ciągłe ruchy na płaszczyźnie i w przestrzeni.
- Odwzorowuje i odtwarza kształty, formy abstrakcyjne zgodnie z kierunkiem ruchu.
- Właściwie określa kierunki oraz miejsce na kartce papieru.
- Właściwie organizuje pole spostrzeżeniowe, tak aby rozpoznać i zapamiętać to, co przedstawia obrazek.
- Posiada odpowiednią sprawność ręki ( motoryka mała i duża), oraz koordynację wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania, czytania i pisania.
- Wypowiada się zdaniami, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby, wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej.
- Poprawnie odczytuje informacje podane w formie uproszczonych rysunków, oznaczeń i symboli.
- Odczuwa potrzebę czytania i poszukiwania źródeł wiedzy.
Edukacja matematyczna, dziecko potrafi:
- Liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego.
- Wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub innych zbiorach zastępczych.
- Ustala równoliczność dwóch zbiorów.
- Posługuje się liczebnikami porządkowymi.
- Określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby.
- Wie na czym polega pomiar długości i zna proste sposoby mierzenia.
- Klasyfikuje przedmioty, figury geometryczne, kształty i znaki według określonych cech.
- Określa i porównuje cechy jakościowe i ilościowe, formułuje wnioski.
- Dostrzega regularności czasowe, jakościowe i ilościowe i tworzy własne.
- Rozróżnia prawą i lewą stronę, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów.
Ponadto nasz Absolwent:
- Zna nazwę swojego miasta, zabytki i ich historię, legendy, symbole miasta, regionu i kraju.
- Ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
- Posiada wiedzę z zakresu kultury, sztuki tradycji ludowej swojego regionu i kraju.
- Rozpoznaje i nazywa ekosystemy, rośliny, zwierzęta, zjawiska atmosferyczne różnorodnych środowisk.
- Dostrzega i rozumie współzależności – równowaga biologiczna.
- Samodzielnie obserwuje, bada i eksperymentuje w zakresie przyrody ożywionej i nieożywionej – jasno precyzuje swoje doświadczenia.
- Zna zagadnienia ekologiczne związane z ochroną przyrody.
- Świadomie podejmuje działania na rzecz środowiska i jego ochrony.
- Czuje się cząstką przyrody.
- Jest zainteresowany nauką i książkami.
- Ma rozwinięte kompetencje społeczne na poziomie umożliwiającym podporządkowanie się wymogom szkolnym.
- Jest otwarty na świat i ludzi oraz na potrzeby innych.
- Lubi aktywny udział w zadaniach i działaniach twórczych.
- Jest wrażliwy estetycznie.
- Szanuje przyrodę, dostrzega jej piękno.
- Akceptuje zdrowy styl życia.
- Wie co jest dobre a co jest złe.
- Jest samodzielny, w tym samoobsługowo i potrafi po sobie posprzątać.
- Ma pozytywny obraz samego siebie.
- Nie boi się wyrażać własnych opinii.
- Przestrzega podstawowych wartości, które uzyskał od Rodziców, Dziadków, Rodziny i Nauczycieli.
- Okazuje szacunek i pomoc innym ludziom, jest tolerancyjny i otwarty wobec innych.
- Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo.
- Chce się dalej uczyć, rozwijać i jest sprawny fizycznie.