Przyjazna adaptacja

 

KROK 1 – SOBOTNIE ZAJĘCIA ADAPTACYJNE „Sobotni Promyczkowy Zawrót Głowy – Zajęcia dla Malucha”

 

Dlaczego warto wziąć udział?

Adaptacja do przedszkola i żłobka to duże wyzwanie dla dziecka i dla rodzica, to czas zmian, na które warto się dobrze przygotować. Czy stojąc przed takim wyzwaniem często myślisz z niepokojem o tym, jak będzie przebiegała adaptacja Twojego dziecka?
Martwisz się, jak Twoja pociecha odnajdzie się w nieznanym otoczeniu, wśród rówieśników i nowych opiekunów?
To naturalne obawy, które w pełni rozumiemy. Dlatego z myślą o Rodzicach takich jak Ty i ich dzieciach, przygotowaliśmy zajęcia adaptacyjne Mała Ciuchcia z udziałem rodzica.

Co zyskujesz Ty i Twoje dziecko podczas zajęć adaptacyjnych?

w łagodny i przyjazny sposób przygotujemy Twoje dziecko do rozpoczęcia przygody z przedszkolem i żłobkiem

nauczymy współpracy z rówieśnikami i nauczycielami

otoczymy Ciebie i Twoje dziecko opieką doświadczonych pedagogów i psychologów gotowych do współpracy i rozmowy

 

KROK 2 – SIERPNIOWA ADAPTACJA

 

Adaptacja dziecka w przedszkolu jest to wspólny czas pozwalający na zapoznaniu się dziecka wraz z rodzicem z otoczeniem panującym w przedszkolu. Jest to wspólnie spędzony czas z rówieśnikami, nowymi zabawkami oraz przyszłym opiekunem. Okres ten pozwala na mile spędzony czas w poczuciu bezpieczeństwa oraz przynależności do grupy. Czas ten przeznaczony jest również na przyzwyczajenie dziecka do panującego planu dnia przedszkola. W tym czasie nauczyciel ma czas na poznanie nowego członka grupy, a grupa ma okazję na zaakceptowanie nowego przedszkolaka. Miesiąc sierpień w naszym Przedszkolu jest miesiącem adaptacyjnym. Czas adaptacji wynosi 2 dni. Są to dni poprzedzające rozpoczęcia nowej przygody przedszkolaka. Rekrutacja do naszego Przedszkola trwa cały rok.

 

KROK 3 – PRZYGOTOWANIE DZIECKA… CZYLI MAMO, TATO WSPIERAJCIE MNIE!

 

Mamo! Tato!
To nowy etap w moim życiu i potrzebuję waszego wsparcia!

Sprawdźcie, jak możecie mi pomóc:

Przed wyjściem do przedszkola
Stwórzcie poranny rytuał, ponieważ da mi on poczucie bezpieczeństwa. Może to być wspólna pięciominutowa zabawa, wysłuchanie ulubionej piosenki, opowiedzenie historii o tym, jak Wy chodziliście do przedszkola.

W szatni przedszkolnej
Spróbujcie żegnać się ze mną w szatni czule, ale szybko. Wymyślmy razem, co mogę zabrać do przedszkola, co doda mi odwagi i pocieszy. Postarajcie się uodpornić na moje łzy, one są moim sposobem na stres i rozstanie. Zwykle jednak szybko zapominam o smutku. Pamiętajcie, że Wasze zdenerwowanie i niepewność wyczuję natychmiast i postaram się je wykorzystać, protestując jeszcze głośniej. Wiem, że zawsze mogę na Was liczyć.

Zawsze dotrzymujcie danego słowa
Jeżeli obiecujecie, że będziecie w pobliżu, bądźcie tam i nigdzie nie odchodźcie. Zawsze mówcie mi, co zamierzacie zrobić. Jeśli będziecie chcieli wyjść z przedszkola powiedzcie mi o tym, nawet jak będę chciał się rozpłakać. Pani wychowawczyni na pewno mnie przytuli a ja za chwilę będę już bawił się z kolegami. Jeśli będziecie chcieli powiedzieć mi, o której godzinie mnie odbierzecie, to nie mówcie, że będziecie za trzy godziny, bo ja nie wiem ile to jest. Lepiej jak usłyszę, że przyjdziecie po obiedzie, po odpoczynku, po podwieczorku. I nigdy się nie spóźniajcie. Nie chcę pomyśleć, że zapomnieliście o mnie.

Rozmawiajcie pozytywnie o przedszkolu
Pamiętajcie, że wszystko, co mówicie na temat przedszkola, wpływa na to, jak w nim się czuję. Wiem, że macie prawo do przeżywania własnych emocji – ale to są sprawy dorosłych. Ja jestem jeszcze dzieckiem i bardzo chciałbym słyszeć jedynie spokojne i pełne szacunku opinie. Motywujcie mnie do zostawania w nowym miejscu w sposób pozytywny – podkreślając często, ile już udało mi się osiągnąć. Opowiedzcie najbliższym o moich sukcesach (najlepiej przy mnie) – ale nie koloryzujcie.

Unikajcie powrotów do sali
Spróbujcie wyjść bez zawracania się, zaglądania do sali. Nawet jak o czymś zapomnicie, przekażcie to nauczycielce pracującej w innej grupie. Ona na pewno poinformuje o wszystkim moją wychowawczynię. Wasze pojawienie się w drzwiach na chwilę mnie uszczęśliwi, ale też sprawi, że za każdym razem, kiedy ktoś otworzy drzwi, będę miał nadzieję, że Was zobaczę, bo czegoś zapomnieliście. Będzie mi smutno, jeśli to będzie ktoś inny. Poza tym już nie będę miał siły na drugie pożegnanie. Wszystko to po to, abym był dzielny i wesoły.

Odbiór z przedszkola
Dbajcie o dobrą komunikację z moimi wychowawcami. Osoby opiekujące się mną powinny znać moje mocne strony oraz kłopoty, z jakimi właśnie się borykam. Pytajcie nie tylko czy zjadłem obiad, ale jakie poczyniłem postępy, czy nawiązuję kontakty z rówieśnikami, w jakim stopniu jestem samodzielny? Nigdy nie porównujcie mnie do innych dzieci. Nie ma reguły, co do czasu trwania i przebiegu adaptacji. Mam prawo przechodzić ją tak jak przechodzę.

Samodzielność
Pomóżcie mi stać się samodzielnym. Bądźcie cierpliwi, jak będę długo się sam ubierał, zakładał i wiązał buty, jadł samodzielnie posiłek, czy radził sobie w toalecie. Bądźcie przy mnie i wspierajcie mnie, ale nie wyręczajcie w tych czynnościach.

 

Za rok będziecie z uśmiechem wspominać moje pierwsze kroki w przedszkolu patrząc na to, jaki jestem samodzielny i ile już umiem!

 

Copyright 2022 © Promyczek. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Realizacja:
Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.

Polityka prywatności oraz wykorzystania plików Cookies na stronie internetowej przedszkola Wesoły Promyczek
Akceptuję